Friday, February 13, 2015

Aliexpress.com

Ya, satu persoalan timbul. Ok ka AliExpress. Mari kita mulakan dgn sedikit latar belakang.

Aliexpress ini anak syarikat AliBaba.com, tapi utk mass consumer / pembelian runcit. Mula2 saya pun agak risau dan takut menggunakannnya, tapi setelah melihat Mastercard pun mem-promosikannnya, saya rasa ok. Tambahan pula, sykt ini memberikan 'buyer protection' di mana kalau berlaku penipuan, tidak menerima product atau product tidak seperti diiklankan, kita dilindungi. Cuma mungkin kena bayar return shipping.

Setakat ini saya telah member 2 product, saya stoking kesihatan dan satu earphone bluetooth. Komentar saya
  • Product sampai seperti dijanjikan. Cuma bila product itu sampai di Malaysia, postal tracking selalu lambat di-updatekan akibat handover kpd Pos Malaysia. Tapi product tetap sampai. 
  • Product berfungsi 'as advertised'. Cuma mcm BT earphone saya beli, kurang 'kedap' / fitting kurang. Tapi utk 1/2 dari harga belian runcit di Malaysia ok la...
  • Lagi satu saya nak beli skrg ialah phone cover case. Let's see how this works out. 
  • Secara purata, lebih murah dr lowyat, PC Depot dll, shipping percuma, cuma kena tunggu kadang2 2 bulan kalau gunakan option penghantaran percuma, but why not, kalau nak guna sbg spare. 
  • Powerbank saya belum try beli, sbb kat Lazada pun agak murah

 Kesimpulannya kalau Lazada, Groupon atau kedai twrn harga agak sama, confirm saya beli dr sumber local (yg import dr China juga mostly kan). Tapi kalau byk beza harga, risiko kurang, dan saya sanggup tunggu, saya gunakan si AliExpress.com

No comments:

Post a Comment